Waar de plaatselijke overheid bereikbaar en ondersteunend is.
Uitdaging voor een fris en innoverend verhaal
Omdat open en transparante communicatie in een grote gemeente als de onze extra uitdagend is, willen we hieraan maximaal aandacht besteden. We willen inzetten op eigenheid en verbondenheid van de deelgemeenten, op beginnende ondernemers, op optimaal gebruik van digitale middelen en op een vereenvoudigde administratie.
Korte communicatielijnen met de burgers:
- Ten dienste van de mensen staan en hen actief bijstaan in het afhandelen van hun zaken. Handelen vanuit vertrouwen in de burger.
- Communicatiekanalen tussen het beleid en de inwoners doordacht verder uitwerken en inzetten.
- Een versie van 'Brechtsnieuws voor de ondernemer' opzetten, zodat beginnende en ervaren ondernemers zich ondersteund voelen en hun werkzaamheden kunnen toelichten. Dit kan uitmonden in een ondernemersbeurs, waar bedrijven hun diensten kenbaar maken en personeel kunnen werven.
- In samenwerking met gespecialiseerde diensten en ondernemers infoavonden organiseren over nieuwe ontwikkelingen op vlak van klimaat en duurzaamheid.
- De kloof tussen politiek en burger dichten door als gemeenteraadsleden regelmatig te participeren aan evenementen en activiteiten.
- Gemeentelijke jaarthema's ontwikkelen als verbindende factor voor initiatieven en activiteiten.
Initiatieven van burgers, buurten en verenigingen kenbaar maken:
- Het draagvlak voor de besluitvorming verhogen door de bevolking ook in complexe dossiers systematisch uit te nodigen om deel te nemen aan het openbaar debat.
- Participatie en actief politiek burgerschap erkennen via het digitale panel '2960 mijn gedacht'.
- De initiatieven van buurten en verenigingen naar waarde schatten, ondersteunen en breed kenbaar maken.
Adviesraden naar de noden van de bevolking:
- Geëngageerde vertegenwoordigers van de bevolking inzetten in adviesraden.
- In aanloop naar de besluitvorming de adviesraden formeel erkennen als partners voor een transparant, onderbouwd en samenhangend beleid .
- In samenspraak met de OuderenAdviesRaad, de dienstencentra, de ouderenverenigingen en individuele senioren specifiek beleid voeren gericht op de noden van de vergrijzende bevolking.
Een degelijk personeelsbeleid waarborgt de kwaliteit van de dienstverlening:
- De uitdagingen op vlak van infrastructuur, uitrusting, diensten en personeel aangaan door verder te bouwen aan een performante gemeentelijke organisatie.
- Het rekruteringsbeleid hierop afstemmen: bekwame mensen aantrekken die het beste van zichzelf willen geven voor het bestuur en de bevolking.
- Op die manier een toegankelijke en adequate publieke dienstverlening uitbouwen die de noden van de bevolking erkent en oplossingen aanreikt.
De administratie bij vragen van burgers vereenvoudigen:
- De mogelijkheden van het gemeentehuis en de parkcampus gebruiken om zowel fysieke ontmoeting als digitale bereikbaarheid te garanderen.
- De opendesk-functies van het gemeentehuis oordeelkundig 'bemannen' om het werken op afspraak zoveel mogelijk te beperken.
- Als dienstverlenende overheid regels en afspraken duidelijk communiceren en de vragen van de burgers oplossingsgericht beantwoorden.
Bewoners centraal, via de dienstencentra en 'aan huis' ondersteunen en coachen om zich de digitale verwachtingen eigen te maken.